ΧΟΡΟΣ / DANCE

ΧΟΡΟΣ

 

ΧΟΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΓΟΝΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ

Από την Αλεξάνδρα Κατσαρού με τον Μιχάλη Αφολάνιο στα κρουστά

Anasa-primitive-expression

Οι ρίζες της Πρωτόγονης Έκφρασης μπορούν να αναζητηθούν στην αφροαμερικάνικη κουλτούρα, η οποία προέκυψε από την ανάμειξη στοιχείων από την παράδοση των λευκών της Αμερικής και των μαύρων της Αφρικής που μεταφέρθηκαν εκεί ως σκλάβοι πολύ πριν τον 19ο αιώνα. Την περίοδο αυτή στιγματίζει με τη δράση της και η χορογράφος, ανθρωπολόγος, Katherine Dunham, η οποία μελετώντας το ρυθμό και τον παλμό του κάθε βήματος ως την πηγή της κίνησης, εισάγει την ιδέα της πανανθρώπινης κίνησης και καταφέρνει, σε μία εποχή όπου ο φυλετικός αποκλεισμός είναι κανόνας, να χορέψουν στην ίδια σκηνή λευκοί και μαύροι χορευτές.

Χορός χωρίς σύνορα, διαπολιτισμικός, προσβάσιμος σε όλους καθώς χρησιμοποιεί τους πρώτους ρυθμούς του σώματος: τον παλμό της καρδιάς και την ταλάντωση της αναπνοής.

Συνοδεύεται από αφρικάνικα κρουστά και τη φωνή των χορευτών, οι οποίοι μέσω μιας δημιουργικής επαναλαμβανόμενης κίνησης ενσωματώνουν σύμβολα από τη μυθολογία, τη φύση, την καθημερινή ζωή… , τα οποία οδηγούν στην απελευθέρωση και έκφραση του ατόμου.

Διεξάγεται σε μία ατμόσφαιρα γιορτής, χαράς και παιχνιδιού. Η δυναμική των αφρικάνικων κρουστών, που ξυπνά τους πρώτους ρυθμούς του σώματος, γεμίζει το άτομο ενέργεια οδηγώντας το σε μία εμπειρία ανοίγματος προς τον άλλο και μοιράσματος με την ομάδα, σε μία επικοινωνία ουσιαστική χωρίς να είναι λεκτική. Το άτομο, μέσω της ζεστασιάς της ομάδας και του πλαισίου που δημιουργεί ο ρυθμός, βρίσκεται σε ένα ασφαλές περιβάλλον για να εκφραστεί, να βρει τη θέση του και σιγά σιγά να οδηγηθεί στην αυτονομία.

Η διάσταση του παιχνιδιού είναι παρούσα στην τεχνική της Πρωτόγονης Έκφρασης συνδράμοντας και αυτή με τη σειρά της στη θεραπευτική διαδικασία. Το παιχνίδι επιτρέπει να παραβιαστούν οι συνήθεις απαγορεύσεις, να ξαναγυρίσουμε στην κατάσταση του παιδιού, όπου κάθε είδους σκανταλιές επιτρέπονται, να έχουμε δικαίωμα στο χιούμορ, να παίξουμε όλους τους ρόλους: του πολεμιστή, της αράχνης, της μάγισσας…, να αστειευόμαστε με τους θεούς, να καλοπιάνουμε τα φαντάσματα, να πειράζουμε τους διαβόλους και να βρίσκουμε κάθε τρόπο να εξορκίσουμε χωρίς δραματικότητα τα άγχη, την οργή και τις αναστολές.

Η Πρωτόγονη Έκφραση αποτελεί μία μορφή χοροθεραπείας βασισμένη σε ανθρωπολογικές, ψυχαναλυτικές, ψυχολογικές και βιολογικές μελέτες. Διδάσκεται στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης στο Παρίσι, ενώ ιατρικές έρευνες επιβεβαιώνουν τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει. Η ενέργεια και η αισιοδοξία, η διάθεση για ζωή, η αλληλεγγύη, το άνοιγμα προς τον άλλο, η αίσθηση του να είμαι καλά μέσα στο σώμα μου, να είμαι δημιουργικός, με αυτοπεποίθηση και να τολμώ να υπερασπίζομαι τα θέλω και τα πιστεύω μου είναι σημαντικά για όλους μας.

Anasa-primitive-expression-2

Γη και Ουρανός: Χορεύοντας ανάμεσα σε δύο κόσμους

Χορογραφία της Αλεξάνδρας Κατσαρού:

Βιογραφικό σημείωμα της Αλεξάνδρας Κατσαρού: εδώ

Βιογραφικό σημείωμα του Μιχάλη Αφολάνιο: εδώ

 

«ΟΤΑΝ ΤΑ ΚΡΟΥΣΤΑ ΜΙΛΟΥΝ ΤΟ ΣΩΜΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΕΙ» 

Στη Νιγηρία και σε πολλές άλλες χώρες τις Δυτικής Αφρικής υπάρχουν κρουστά που συνοδεύουν τους χορούς και λέγονται “talking drums”. Στη νοτιοδυτική Νιγηρία  τα κρουστά που μιλούν έχουν τη δυνατότητα να ακολουθούν τη μελωδία της τοπικής γλώσσας που λέγεται Yoruba. Σε αυτή την παρουσίαση βλέπουμε υλικό από τη Νιγηρία σήμερα και πώς οι χορευτές Yoruba επικοινωνούν με τα talking drums! Μαθαίνουμε, επίσης, πώς κατασκευάζεται το πιο γνωστό κρουστό που μιλάει και πειραματιζόμαστε στο παίξιμό του! Ακολουθεί εκμάθηση τραγουδιών που συνοδεύουν τα talking drums της Νιγηρίας, αλλά αντί για κρουστά, χρησιμοποιούμε το σώμα μας για να παίξουμε μουσική και ρυθμούς. Το body percussion ή body music είναι μια ανερχόμενη τέχνη, που συνδυάζει τη μουσική και το χορό με μόνη πηγή το σώμα! Μαθαίνουμε πώς να συντονιζόμαστε ομαδικά μέσω του ρυθμού και να επικοινωνούμε καλύτερα με τη μουσική σε όλα τα είδη χορού.

 

Contemporary / Modern African Dance Coupé-Décalé

Anasa-coupe-decale

Coupé-Décalé is a type of popular dance music originating from Côte d’Ivoire and the Ivorian diaspora in Paris, France. Drawing heavily from Zouglou and Zouk with African influences, Coupé-Décalé is a very percussive style featuring African samples, deep bass, and repetitive, minimalist arrangements.

While Coupé-Décalé is known as Côte d’Ivoire’s definitive pop music, it actually began in Paris, created by a group of Ivorian DJs at the Atlantis, an African nightclub in northeast Paris. These Djs, known as the ‘Jet Set’ became popular for their flamboyant style, often showing up at the club with large amounts of cash which they would hand out to audiences on the dance floor. Their aesthetic defined the early sounds of Coupé Décalé, apparent in the genre’s name.

In Nouchi (Ivorian slang) Couper means to cheat and decaler means to run away, so Coupé-Décalé basically means to cheat somebody and run away.The ‘somebody’ cheated is generally interpreted to mean France or the West/Europe, finding parallels to the idea of «The Man» in American culture. Especially in the beginning, the songs often celebrated those who had used guile to ‘make it’ abroad.

 

BOLLYWOOD DANCE

Λίγα λόγια για τον χορό που ονομάσαμε στην Δύση σαν BOLLYWOOD. Έτσι ονομάστηκε ο χορός στις ταινίες της Ινδικής προέλευσης. Η κάθε παραγωγή ταινίας περιλαμβάνει από 4-7 τραγούδια σίγουρα τα οποία διακινούνται στην αγορά με μια καλύτερη τύχη.
Το BOLLYWOOD έχει σαν στόχο κ σκοπό να διδάξει βασικούς βηματισμούς, και κινησιολογία από τα διάφορα είδη χορών που περιλαμβάνονται σε αυτό που ονομάζουμε σαν BOLLYWOOD, όπως το Kathak, το Bhangra, το Bharat Natyam.
Ο ινδικός χορός είναι κυρίως περιγραφικός. Βασίζεται κυρίως στον στίχο, χωρίς όμως να είναι παντομίμα, χορεύεται ανάλογα με τις έννοιες που δίνει στις λέξεις η κουλτούρα της εκάστοτε γεωγραφικής περιοχής. Η κουλτούρα είναι ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία για την κατανόηση της κινησιολογίας, κ την επεξήγηση της.
Η διδασκαλία διαρκεί μεταξύ 3-4 ώρες ανάλογα με τις αντοχές των εκάστοτε μαθητευομένων. Διδάσκονται μια χορογραφία που περιλαμβάνει λίγο απ’ όλα τα προαναφερθέντα είδη, και παράλληλα θεωρία, κ πως σχετίζονται σε σχέση με τις κινήσεις, κ πως δημιουργήθηκαν μέσα από την κουλτούρα κ την καθημερινή ζωή.

Advertisements